V první polovině letošního roku byly pro zkoušky nového mostu na Plzeňsku oživeny tři Sergeje a byly po dobu zkoušek tam provozovány. V našem Klubu jsme připravili malou výstavku těchto lokomotiv v modelovém provedení, většinou od výrobce Roco.
O Sergejích v měřítku 1:1 toho bylo napsáno již hodně. V České republice už ne, ale v jiných evropských zemích nebo i v Asii je jejich provoz stále aktuální.
Jenom pro zopakování: jedná se o motorovou lokomotivu s elektrickým přenosem výkonu. Zkonstruoval ji lokomotivní závod v Luhansku na Ukrajině v letech 1962 – 1964.
Typ spalovacího motoru: 14 D 40
Hmotnost ve službě: 116 t
Trvalý výkon: 1 470 kW; (později snížen na 1 435 kW po dosazení tlumiče výfuku)
Přenos výkonu: elektrický stejnosměrný
Uspořádání pojezdu: Co´ Co´
My jsme zvolili sestavu výstavních kusů Sergejů v pořadí podle tlumiče výfuku:
- Bez tlumiče – originální provedení od výrobce
- S tlumičem vyráběným mimo finálního výrobce lokomotiv – v různých uživatelských zemích byla snaha urychlit snížení hluku před tím, než byly lokomotivy s tlumiči vyráběny přímo v Lugansku. My jsme u ČSD měli provedení s tlumičem umístěných ve strojovně, což ale mělo za následek značné omezení přístupu správkařů k naftovému motoru – tuto verzi zatím žádná modelářská fabrika nevyrobila, tudíž ji tu nemáme. Kolegové z Deutsche Reichsbahn to řešili umístění m tlumiče na střechu lokomotivy, což na síti DR díky průjezdnému průřezu bylo možné provést – je zde presentováno provedení tlumiče „Meiningen“ u lokomotivy DR 120 048. Ta má také provedenu úpravu madel čelních partií lokomotivy, což nebylo u jiných než německých držitelů vozidel obvyklé
- S originálním tlumičem vyráběným finálním výrobcem lokomotiv – zde najdete provedení lokomotiv držitelů ČSD, ČD, PKP, MÁV a GySÉV.
Výstavu doplňuje ještě lokomotiva řady 62 SNCB, která sice Sergeje z venku nepřipomíná vůbec, ale pokud by bylo možno nahlédnout do strojovny originální lokomotivy a do strojovny Sergeje, tak potom je tam podobnost čistě náhodná a to včetně hlavního generátoru. To samé by se vám stalo při pohledu do strojovny lokomotivy ÖBB řady 2050. Hlavním rozdílem v dieselagregátech je jejich země původu a výrobce. Pak jsou samozřejmě již rozdíly v
komponentech, např. v regulátoru.
V současné době lze najít na mezinárodních webech pohledy na Sergeje již značně zmodernizované a dokonce i přestavěné na elektrické lokomotivy. Ale to tu modelově nemáme podchyceno.
Prameny:
osobní poznatky, prospekty Roco, TNK 141 UNMZ, Autorenkollektiv – Strecken – Diesellokomotiven – Transpress VEB Verlag 1972
©Ing. Jaromír KOZINKA pro KŽMR