roztoky

Duben 16, 2019

                 Vozy na přepravu automobilů řady Hccrrss držitele GySÉV

Vůz řady Hccrrss  privátní rakouské společnosti CLR byl navržen v roce 1999 společností CRL – Car Rail Logistics GmbH (50% podíl firmy Hödlmayer Logistics a 50% podílu ÖBB Industriewaggon AG se sídlem ve Vídni – dnes Rail Cargo Curier), konstrukčně a fyzicky doprojektováno a zhotoveno  společností BRATSVO / Srbsko a později schváleno společností MÁV 1. března 2001. Tehdy jako privátní vozy byla tato řada zařazena do Registru vozidel GySEV a to jak první dva prototypy, tak i dalších 300 vozů.

Tento typ vozu je moderní dvoupatrový transportér v lehkém provedení s uzavřeným přepravním prostorem a zvedací střechou. Dva dvo

uosé vozy, každý s 9000 mm rozvorem, jsou upevněny uprostřed a tvoří tak neoddělitelnou jednotku o délce přes nárazníky 27 400 mm. Průměr kola, když je nový, je pouze 760 mm, takže podlaha spodního patra může být umístěna co nejníže. Dráha horního patra může být upevněna plynule, protože rampu lze spouštět dopředu nebo zcela spouštět. Zvedací střecha může být pro jízdu upevněna ve 2 polohách, během nakládání je navíc zvednuta. Střecha působí jako bezpečné zamykání předních dveří. Obě poloviny vozu a dvě poloviny střechy jsou odolné proti povětrnostním vlivům spojeny přechody z pryže.

Speciální konstrukce vozu umožňuje přepravovat nejen běžné osobní automobily, ale i větší typy, jako jsou minibusy a minivany, na dvojpodlažní úrovni, a tedy racionálně. Při sníženém horním patře lze přepravovat i větší vozidla. Uzavřená konstrukce optimálně chrání náklad proti povětrnostním vlivům a vandalismu. Měnitelná úroveň horní plošiny umožňuje nakládání a vykládání na jednoduchých rampách bez speciálního vybavení. Bílé skříně vozů  jsou opatřeny velmi velkými reklamními nápisy. Střechy jsou zvláště výrazné tučnými barvami zvýrazněnými červenou, žlutou, modrou a žlutou barvou. Činnost zvedacích zařízení probíhá elektricky v místech nakládky a vykládky. 2×6 t (nebo 5 kN) může být umístěno na horním podlaží a 2×6,5 t (nebo 7 kN) na dolním podlaží. Specifikace hmotnosti jsou 34,340 kg nebo 25 tun.

Vozy sériového provedení (43 GySEV 291 5 003 až 43 GySEV 291 5 302) jsou schváleny pro evropské sítě.

Modely jsou výrobkem dnes již neexistující rakouské firmy Ti – HO, později byly tyto vozy vyráběny ve velikosti H0 i firmou Roco.

Modely obou prototypových vozů, jakož i sériových je možno vidět v KŽM Roztoky.

Prameny: Ti-HO, Roco, RCA, TNK 141 UNMZ

©Ing. Jaromír KOZINKA pro KŽMR

Total Page Visits: 1948 - Today Page Visits: 2

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *